Czasami jak patrzę na niektóre kody to zastanawiam się o czym myślał piszący je programista. Ostatnio natknąłem się na kod mniej więcej jak poniżej (zmieniłem nazwy zmiennych, metod itd.). Pomińmy jaka jest jego logika i gdzie został użyty. Proponuję natomiast przyjrzeć się przez chwilę temu fragmentowi i spróbować odpowiedzieć na pytanie co jest nie tak.
W tym przypadku poprawiona wersja działa jakieś 3x/4x razy szybciej! Przyznam jednak, że całościowy efekt tej optymalizacji jest niezauważalny z dwóch powodów. Po pierwsze długość używanej w kodzie tablicy i liczba elementów w tablicy hashującej jest generalnie niewielka. Przeważnie nie przekracza kilkudziesięciu, może kilkuset elementów. W takim scenariuszu czas wykonania tego kodu nie przekracza milisekundy. Po drugi częstotliwość użycia tego kodu jest niewielka.
Z drugiej jednak strony programista, który napisał omawiany kod stosuje (zastosował) takie konstrukcje w wielu miejscach. Być może wywołuje jedną, ciężką, metodę wielokrotnie zamiast zapamiętać jej wynik wywołania na później. Przykładów takich można mnożyć.
Reasumując należy uczyć się na cudzych błędach i strzec się takich konstrukcji.
... for (int i = 0; i < values.Length; i++) { if (values[i] != null) { if (hash[values[i]] != null) Process(hash[values[i]]); if (hash[values[i]] != null) { Process(values[i]); Process(values[i], hash[values[i]]); hash.Remove(values[i]); } } } ...Mnie uderzyła duża i zupełnie zbyteczna liczba odwołań do zmiennych values (tablica) i hash (Hashtable). Odwołanie do tej pierwszej występuje 8 razy, a do drugiej 5 razy! Po chwili pracy i wprowadzeniu bardzo prostych poprawek kod wygląda tak:
... for (int i = 0; i < values.Length; i++) { string val = values[i]; if (val != null) { object obj = hash[val]; if (obj != null) Process(obj); if (obj != null) { Process(val); Process(val, obj); hash.Remove(obj); } } } ...Odwołanie do zmiennych values oraz hash występuje tylko 1 raz. Czemu o tym piszę? Odpowiedź jest tak prosta jak wprowadzone poprawki: wydajność. Dodam jescze, że kod ten można jeszcze ulepszyć. W tym poście skupiam się jednak na tej jednej rzeczy.
W tym przypadku poprawiona wersja działa jakieś 3x/4x razy szybciej! Przyznam jednak, że całościowy efekt tej optymalizacji jest niezauważalny z dwóch powodów. Po pierwsze długość używanej w kodzie tablicy i liczba elementów w tablicy hashującej jest generalnie niewielka. Przeważnie nie przekracza kilkudziesięciu, może kilkuset elementów. W takim scenariuszu czas wykonania tego kodu nie przekracza milisekundy. Po drugi częstotliwość użycia tego kodu jest niewielka.
Z drugiej jednak strony programista, który napisał omawiany kod stosuje (zastosował) takie konstrukcje w wielu miejscach. Być może wywołuje jedną, ciężką, metodę wielokrotnie zamiast zapamiętać jej wynik wywołania na później. Przykładów takich można mnożyć.
Reasumując należy uczyć się na cudzych błędach i strzec się takich konstrukcji.
5 comments:
ten 1st przyklad to chyba klasyczne ;) "spaghetti code"? :)
Wyglada jak moje pierwsze kroki w Pascalu ;D eh, to byly czasy... ;)
Najgorsze jest to, że to nie był początkujący programista. Mam nadzieję, że to był po prostu jego gorszy dzień.
Jak umieszczasz kod w poście bo mi wywala błędy
W tagach <pre>...</pre>
nie dziala
Post a Comment