Z komendy Make Object ID korzystam już od bardzo dawna, nie codziennie ale w niektórych sytuacjach jest ona nieodzowna. Ostatnio zorientowałem się jednak, że nawet doświadczeni użytkownicy VS mogą o niej wiedzieć i stąd pojawił się pomysł na ten post.
Make Object ID to komenda (pokazana na powyższych zrzutach ekranu), która dostępna jest z poziomu menu kontekstowego w okienku Locals i Watch czy też z poziomu edytora kodu. Po jej wywołaniu dla danego obiektu zostanie wygenerowany identyfikator. Nadanie identyfikatora objawia się tym, że w oknie Locals czy też Watch w kolumnie Value zostanie dodany przyrostek {ID#}.
Mając taki identyfikator możemy w dowolnym momencie debugowania programu odwołać się do danego obiektu i podejrzeć jego zawartość wpisując w okienku Watch identyfikator w formacie ID#. Co najważniejsze możemy to zrobić nawet jeśli w danym momencie nie mamy dostępu (referencji) do danego obiektu:
Wyobraźmy sobie, że debugujemy problem i dochodzimy do wniosku, że stan jakiegoś obiektu zmienił się w niepowołany sposób pomiędzy jego utworzeniem/zainicjowaniem, a miejscem użycia. Niestety prześledzenie "drogi" jaką przebył obiekt krok po kroku jest bardzo trudne. W międzyczasie wywołanych zostało setki jeśli nie tysiące metod, kod jest skomplikowany, uzyskanie referencji do danego obiektu jest w wielu miejscach trudne lub niemożliwe itd. W tym przypadku Make Object ID ułatwi nam znalezienie miejsca gdzie obiekt został popsuty. W praktyce mogłoby wyglądać to tak:
Na koniec dwie uwagi. Spotkałem się z informacją, że Make Object ID jest dostępne tylko w Visual Studio w wersji Ultimate. Nie mam teraz dostępu do innej wersji środowiska więc nie mogę tego zweryfikować. Po drugie, o ile wiem, nie istnieje sposób aby wylistować listę obiektów i nadanych im identyfikatorów. W praktyce trzeba więc albo zapamiętać albo zapisać sobie na kartce nadane identyfikatory.
Make Object ID to komenda (pokazana na powyższych zrzutach ekranu), która dostępna jest z poziomu menu kontekstowego w okienku Locals i Watch czy też z poziomu edytora kodu. Po jej wywołaniu dla danego obiektu zostanie wygenerowany identyfikator. Nadanie identyfikatora objawia się tym, że w oknie Locals czy też Watch w kolumnie Value zostanie dodany przyrostek {ID#}.
Mając taki identyfikator możemy w dowolnym momencie debugowania programu odwołać się do danego obiektu i podejrzeć jego zawartość wpisując w okienku Watch identyfikator w formacie ID#. Co najważniejsze możemy to zrobić nawet jeśli w danym momencie nie mamy dostępu (referencji) do danego obiektu:
Wyobraźmy sobie, że debugujemy problem i dochodzimy do wniosku, że stan jakiegoś obiektu zmienił się w niepowołany sposób pomiędzy jego utworzeniem/zainicjowaniem, a miejscem użycia. Niestety prześledzenie "drogi" jaką przebył obiekt krok po kroku jest bardzo trudne. W międzyczasie wywołanych zostało setki jeśli nie tysiące metod, kod jest skomplikowany, uzyskanie referencji do danego obiektu jest w wielu miejscach trudne lub niemożliwe itd. W tym przypadku Make Object ID ułatwi nam znalezienie miejsca gdzie obiekt został popsuty. W praktyce mogłoby wyglądać to tak:
- Generujemy identyfikator dla obiektu w momencie jego inicjalizacji.
- Stawiamy pułapkę w miejscu gdzie podejrzewamy, że obiekt jest już zmieniony.
- Po zatrzymaniu się na pułapce sprawdzamy stan obiektu.
- Jeśli obiekt jest zmieniony to przesuwamy pułapkę w kierunku miejsca gdzie został zainicjowany.
- Jeśli obiekt jest niezmieniony to przesuwamy pułapkę w kierunku przeciwnym do miejsca gdzie został zainicjowany.
- Powtarzamy procedurę.
Na koniec dwie uwagi. Spotkałem się z informacją, że Make Object ID jest dostępne tylko w Visual Studio w wersji Ultimate. Nie mam teraz dostępu do innej wersji środowiska więc nie mogę tego zweryfikować. Po drugie, o ile wiem, nie istnieje sposób aby wylistować listę obiektów i nadanych im identyfikatorów. W praktyce trzeba więc albo zapamiętać albo zapisać sobie na kartce nadane identyfikatory.
1 comments:
Ano niestety tylko w Ultimate... Nic wiec dziwnego iz wiekszosc o tym nie wie :)
Post a Comment